50 kW
Moc silnika
7.2 kWh
Akumulator
5 s
Przyśpieszenie
286 kg
Masa pojazdu
50 kW
Moc silnika
7.2 kWh
Akumulator
5 s
Przyśpieszenie
286 kg
Masa pojazdu
FS Poland
FS Romania
Przy projektowaniu SW-05EVO postawiliśmy na maksymalizację docisku oraz poprawę efektywności przepływu powietrza wokół pojazdu. Dzięki wprowadzeniu jednolitych standardów symulacji CFD możliwe było przeprowadzenie wielokrotnych analiz aerodynamicznych zapewniających spójne wyniki. Taka procedura pozwoliła na uzyskanie niezwykle dopracowanej geometrii oraz przepływu bolidu.
W efekcie powstał całkowicie nowy, lepiej zintegrowany z resztą nadwozia pakiet aerodynamiczny. Finalna konfiguracja odznacza się optymalnym współczynnikiem docisku, co przekłada się na jeszcze lepszą stabilność i przyczepność w zakrętach, a konfiguracja tylnego skrzydła pozwoliła uzyskać około 3% lepsze przyspieszenie. Pakiet został przetestowany zarówno symulacyjnie, jak i eksperymentalnie. Po raz pierwszy opracowaliśmy również system chłodzenia baterii, zaprojektowany i zweryfikowany na podstawie danych z testów torowych.
W konstrukcja nośnej bolidu SW-05EVO zespół wprowadził szereg zmian, które poprawiły efektywność i ogólne zasięgi. Nowa rama, bez zmian w porównaniu do poprzednich sezonów, została wykonana ze stali chromowo-molibdenowej – SSAB Docol R8.
Główną zmianą w bolidzie była zmiana położenia wentylatorów w układzie chłodzenia, ze względu na niewystarczającą skuteczność chłodzenia w poprzednich konstrukcjach. Aby poprawić przepływ powietrza i zoptymalizować położenie przewodów układu chłodzenia, wentylator został umieszczony bliżej chłodnicy, a dodatkowo średnica przewodów chłodzenia została zwiększona z 10mm do 20 mm, co znacząco poprawiło wymianę ciepła w całym układzie.
W celu poprawy pozycji kierowcy oraz interakcji z pojazdem przeprowadzono kompleksowe badania ergonomiczne. Na podstawie analizy postawy, kątów widoczności oraz poziomu komfortu podczas symulowanych sesji jazdy wybranych kierowców zespołu, udało się określić najbardziej ergonomiczną geometrię pozycji siedzącej. Dzięki temu osiągnięto kompromis pomiędzy optymalną kontrolą nad pojazdem a komfortem kierowcy – szczególnie istotnym podczas długich przejazdów lub jazdy w warunkach dużego obciążenia. Rezultatem tych badań był projekt nowego fotela, indywidualnie dopasowanego do jednego z kierowców.
Fotel charakteryzuje się zmienionym kształtem, lepszym podparciem bocznym oraz pełną kompatybilnością z nową pozycją siedzącą i systemami bezpieczeństwa.
Zawieszenie SW-05EVO jest zainspirowane poprzednimi konstrukcjami zespołu. Jednak głównym założeniem podzespołu było przeprowadzenie testów, które będą podstawą pod kolejny bolid tak, aby przyszłe elementy były jak najoptymalniej zaprojektowane oraz odpowiadały kierowcom bolidu przy jego prowadzeniu. Począwszy od zmiany drążków kierowniczych, przeciwnie do zeszłego sezonu, zamiast tworzyć prostą konstrukcję opartą o profile okrągłe, podzespół ten zdecydował się na użycie profili, które umożliwia zmianę charakterystyki układy kierowniczego, poprzez możliwość wyciągania i wkładania specjalnych płytek umieszczonych pośrodku. Dzięki temu rozwiązaniu nie dość, że łatwiej jest dopasować układ kierowniczy pod preferencję kierowcy, a także łatwiej jest uzyskać precyzyjne informacje zwrotne odnośnie całego zawieszenia, co było głównym celem projektu na ten sezon.
Zawieszenie składa się z systemu typu push i pull rod, który jest oparty na podwójnych wahaczach oraz wyposażony w amortyzatory Öhlins TTX25 MkII. Aby konstrukcja była bardziej trwała, wahacze, drążki oraz punkty mocowania zostały wykonane ze stali – dodatkowo powoduje to większą precyzję wymiarową oraz łatwość obróbki.
Zarówno przednie, jak i tylne zawieszenie samochodu wyposażone jest w stabilizatory, które umożliwiają kontrolę przechyłów nadwozia w zakrętach. Sztywność stabilizatora została obliczona z wykorzystaniem oprogramowania CAE. Zakres siły, w zależności od kąta obrotu, wynosi od 11 do 47 N/mm.
Dodatkowo, na podstawie wiedzy i doświadczeń zdobytych podczas eksploatacji poprzedniego samochodu podjęliśmy decyzję o dodaniu dodatkowego podparcia kolumny kierowniczej. Decyzja ta wynikała z luzów, które powodowały przemieszczanie się całego wału kierowniczego, co znacząco wpływało na prowadzenie pojazdu.
Obecna konstrukcja zapewnia precyzyjne kierowanie – dzięki zastosowaniu dodatkowego wspornika, górna część kolumny jest podparta w dwóch punktach, zanim wał dotrze do przekładni zębatej. Zastosowano sprawdzoną przekładnię kierowniczą Formula Seven z poprzedniego samochodu, która okazała się niezawodnym rozwiązaniem.
W tym sezonie uwaga została poświęcona ulepszeniu baterii oraz niwelacji błędów z poprzednich lat, aby była bardziej niezawodna. Zdecydowano się na dodatkowy moduł, co zwiększyło napięcie z 352 V do 403 V oraz energię z 5450 Wh do 6220 Wh, lepiej dopasowując parametry do silnika. Udoskonalę zostało chłodzenie również w środku poprzez dodanie bocznych kanałów i po dwa wentylatory na moduł, co skutecznie wyeliminowało problem przegrzewania.
Podzespół zastąpił Orion BMS 2 własnym rozwiązaniem o architekturze master–slave. Każdy moduł posiada układ BQ79616 monitorujący napięcia, temperatury, balansowanie ogniw i sterowanie wentylatorami. Główny sterownik z mikrokontrolerem STM32G473RBT6 komunikuje się z pojazdem przez CAN i nadzoruje bezpieczeństwo systemu. Nowy BMS uprościł okablowanie dzięki komunikacji po skrętce w architekturze pierścieniowej i pozwolił zmieścić dodatkowy moduł. W razie awarii jednego połączenia system utrzymuje komunikację w przeciwnym kierunku tym samym zwiększając niezawodność.
System telemetryczny oparty został na mikrokontrolerze STM32L493RET6. Dane z magistral CAN są zapisywane na karcie microSD i przesyłane bezprzewodowo do laptopa przez modem RFD868X, umożliwiając analizę w czasie rzeczywistym. System komunikacji kierowcy opiera się na dwóch radiotelefonach Quansheng UV-K5(8) i autorskiej płytce sterującej. Umożliwia to sterowanie z kierownicy (np. PTT, zmiana kanału), a szybkozłącze magnetyczne zapewnia bezpieczeństwo. Antena w nosie pojazdu zwiększa zasięg, a niezależne zasilanie gwarantuje stabilną łączność.
Zmodernizowano wiązkę elektryczną, eliminując tym samym problemy z poprzednich sezonów.
Zastosowano złącza MIL-SPEC (Amphenol Ecomate RM i Aquarius) oraz Deutsch DT, które zapewniają większą trwałość i odporność na obciążenia. Wiązkę i skrzynkę bezpieczników przeniesiono na lewą stronę pojazdu dla łatwiejszego dostępu. Dodano także cztery złącza 12 V i CAN w rogach pojazdu, umożliwiające szybkie podłączanie nowych systemów.
Konstrukcja elementów kompozytowych została zoptymalizowana pod kątem masy i wytrzymałości, co pozwoliło zredukować wagę komponentów o 40% bez kompromisów w zakresie bezpieczeństwa i sztywności. SW-05EVO jest efektem połączenia precyzyjnej inżynierii i nowoczesnych technologii materiałowych. Dzięki zastosowaniu lekkiej konstrukcji udało się stworzyć bolid, który łączy wysoką sztywność strukturalną z minimalną masą własną.